Sunday, April 1, 2012

FYP

Bismillahirrahmanirrahim..


Walaupun sibuk dgn FYP dan assignment tapi masih jugak nak update blog ni. Em, bukan ape, sbb terharu dan tersentuh hati dengan takdir yang Allah tetapkan ini. Alhamdulillah sangat. *Kita merancang dengan kata-kata dan pena, tapi Allah merancang dengan kasih sayang-Nya.* Sebab Allah sayang lah Allah takdirkan macam ni. Masa menghadapi rasa sedih dan 'down' sangat, tapi bila dah lama2 baru nampak hikmah-Nya.


Masa mula nak buat FYP ni, tanya dekat ramai kawan2 pasal produk yang relate dengan teknologi, jawapannya ada yang positif dan ada juga negatif. Bila positif hepi jugak, tapi rupa-rupanya ada lagi halangannya. The creator of product tak bagi permission. Then cari yang lain pulak, bila dah dapat dan nak jumpa supervisornya, dia pulak pegi sambung studi. Bila fikir balik, betapa byk produk yg saya jumpa, mula-mula nak buat business plan pasal Sugar-cane Paper then Natural Adsorbent then Chili Seeds Separator Machine then Soya Bean Machine dan akhirnya sampai la ke produk akhir yang terpilih ni. Allahuakbar, very interesting product. Tapi sementara nak sampai tu, bermacam2 jenis produk sy jumpa..antaranya tali dari daun lalang dan rawatan air dari daun teh.


Then, malam ni bila2 baca information pasal produk yang dipilih ni rasa bertuahnya diri. Bukan apa secara tak langsung dapat belajar dan tambah ilmu lagi sesuatu tentang Engineering, nice sangat. Tu belum lagi cerita tentang pelajaran kehidupan yang saya dapat sepanjang perjalanan kehidupan dan pencarian ini. Banyak sangat nak tulis, tapi tak mampu nak tulis dah. Next time ada masa tulis lagi, Insya Allah. Kita merancang, Allah merancang, tapi perancangan Allah adalah yang terbaik dan adakalanya tak termampu nak digambarkan dengan kata-kata.


Wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment